ΤΑ ΜΠΛΟΥΖ ΤΟΥ ΔΕΛΤΑ

Μεγάλοι bluesmen έχουν δηλώσει ότι η ουσία των blues είναι όταν ένας καλός άνθρωπος, νιώθει χάλια και ξεκινά να εξιστορεί όλες τις αναποδιές και τα βάσανα που του συμβαίνουν, μέσα από τη μουσική, για να τις ξορκίσει και να νιώσει καλύτερα. Όμως δεν αρκείται στο παράπονο και πηγαίνει πιο πέρα από τη χαμηλή αυτοεκτίμηση. Τα blues έχουν να κάνουν και με το να ξεπερνάς τις δυσκολίες και κακοτυχίες, να εκφράζεις αυτό που νιώθεις, να ξεφορτώνεσαι την απόγνωση και να περνάς καλά.

Η αφρικανική τους προέλευση είναι δεδομένη, όπως και το γεγονός ότι αποτελούν την εξέλιξη των spirituals και των τραγουδιών που έλεγαν οι μαύροι σκλάβοι κατά τη διάρκεια της σκληρής δουλειάς στις φάρμες ή και της τιμωρίας τους από τους αφέντες τους.

Μέσα στο 19ο αιώνα, αυτά τα τραγούδια συναντήθηκαν με τα παραδοσιακά τραγούδια των Appalachians (ονομασία για την εθνότητα των πρώτων λευκών Ευρωπαίων αποίκων της περιοχής του νότου στη Β. Αμερική). Οι σκλάβοι γνώρισαν για πρώτη φορά από κοντά όργανα όπως το πιάνο και διάφορα έγχορδα, που δεν είχαν στην πατρίδα τους, αλλά που έμελλε να παίξουν κυρίαρχο ρόλο στη μουσική που θα δημιουργούσαν τους επόμενους αιώνες.

Για πολλά χρόνια, μνήμες, στίχοι και ιστορίες, διατηρήθηκαν ως προφορική παράδοση και διαδόθηκαν ζωντανά, από στόμα σε στόμα και λίγο μετά τον Εμφύλιο Πόλεμο, τα μπλουζ εξελίχθηκαν σε έναν προσωπικό διάλογο του τραγουδιστή με την κιθάρα του. Τα blues γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στο Δέλτα του Μισσισίπη, την περιοχή πάνω από τη Νέα Ορλεάνη, η οποία ήταν και η γενέτηρα της jazz. Εκεί στα τέλη του 19ου και αρχές του 20ου αιώνα, περιπλανώμενοι μουσικοί ταξιδεύοντας λαθραία με τρένα, ποταμόπλοια, με λεωφορία ή ωτοστόπ, έφεραν τις μουσικές καταβολές τους στις πόλεις του Σαιντ Λούις, Μέμφις, Λουϊζιάνα και Νέα Ορλεάνη, όπου παίζοντας σε υπαίθριες συναυλίες θεατρικών σκηνών και επιδείξεις «γιατρικών», περιπλανώμενες κομπανίες και βαριετέ θεάματα, σύντομα θα ανακάτευαν τα μπλουζ με το ράγκταϊμ, τις μπαλάντες, τα γκοσπελ και την φολκ, δημιουργώντας μια ιδιαίτερη μουσική υπόκρουση.

Robert Johnson
Robert Johnson

Το μεγαλύτερο μέρος αυτών των τραγουδιών, άγραφο- θα χαθεί μαζί με τους δημιουργούς του. Η κληρονομιά όμως αυτών των πρωτοπορών του είδους, θα εντοπιστεί στις ηχογραφήσεις του ’20 και ’30 σε Μισσισιπή, Λουϊζιάνα, Τέξας, Τζόρτζια και άλλες Νότιες πολιτείες. Μουσικοί του ’20 όπως οι Son House, Blind Lemon Jefferson, Leadbelly, Charlie Patton και Robert Johnson θα εξελίξουν την μονοτονία μιας σόλο ερμηνείας -συνεργαζόμενοι σε αυτοσχέδιες μπάντες- ψυχαγωγώντας τους στερημένους από διαλείμματα και αργίες εργαζόμενους των φυτειών, μεθυσμένους τζογαδόρους σε πρόχειρα μπαρ (juke joints) και επισκέπτες μπορδέλων.

Son House
Son House

Σημαντικό ρόλο στη διάδοση των μπλουζ στο ευρύ κοινό έπαιξε ο μουσικός και μαέστρος Ουίλιαμ Χάντυ, ο οποίος κατοχύρωσε και εξέδωσε τις παρτιτούρες των blues συνθέσεων. Το “Memphis Blues” εκδόθηκε το 1912 και ήταν το πρώτο. Το “St. Louis Blues” που ακολούθησε το 1914, ήταν το πιο πετυχημένο του και ένα από τα πιο γνωστά οποιασδήποτε μουσικής για τον 20ο αιώνα, που ερμηνεύθηκε και ηχογραφήθηκε από αναρίθμητους jazz, blues και pop καλλιτέχνες. O Χάντυ εξέδωσε και έγραψε άλλα παρόμοια τραγούδια, όπως το “Yellow Dog Blues” και το “Beale Street Blues” (ονομάστηκε από την περίφημη λεωφόρο της μαύρης κοινότητας στο Memphis). Ο ίδιος πρωτάκουσε τη μουσική αυτή περιμένοντας ένα τρένο. Όπως αναφέρει: «Ο τραγουδιστής επαναλάμβανε το στίχο τρεις φορές, ενώ έπαιζε στην κιθάρα του την πιο περίεργη μουσική που είχα ακούσει ποτέ μου. Ο ήχος χαράχθηκε στο μυαλό μου. Όταν ο τραγουδιστής σταμάτησε, έσκυψα και τον ρώτησα τι σήμαιναν οι στίχοι. Τα μάτια του έπαιξαν δείχνοντας ότι το διασκέδαζε. Ίσως θα έπρεπε να γνωρίζω, αλλά αυτός δε μου εξήγησε. Απλά τραγουδούσε, καθώς περίμενε το τρένο».

Λίγο αργότερα, η οικονομική κρίση της δεκαετίας του ’30 όπως και η περίοδος μετά τον 2ο παγκόσμιο πόλεμο θα σηματοδοτήσει την αθρόα μετανάστευση μαύρων, μουσικών και μη, στις μεγάλες πόλεις του Βορρά, όπου θα δημιουργηθούν τα ηλεκτρικά μπλουζ, η μαγιά από την οποία θα ξεπηδήσει και το ροκ’εν’ρολ….

crossroad

http://mousikikaikoinonia.wikispaces.com/%CE%9C%CF%80%CE%BB%CE%BF%CF%85%CE%B6

http://www.apotis4stis5.com/themata-f/3733-t-m

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s